Destinasjonsanalyse: anbefaler videre satsing

2469 Reiselivsutvikling har i samarbeid med Menon Economics gjennomført en destinasjonsanalyse/reisemålsanalyse for Sunndal. Analysen skal være et faglig grunnlag og gi anbefalinger for videre arbeid med strategi for Sunndal som reisemål. Reisemålsanalysen ble ferdigstilt i mai 2024, og er oversendt Sunndal kommune for politisk behandling.

2469 Reiselivsutvikling anbefaler å gå videre i utvikling av en Masterplan for reiselivsnæringen i Sunndal, gitt at kommunen og aktørene prioriterer økte investeringer i steds- og reisemålsutvikling med målsetting om en langsiktig satsing.

Reisemålsanalyse - sluttrapport med vedlegg

Menon Economics har gjennomført en verdiskapingsanalyse som en del av destinasjonsanalysen, og det er også gjennomført en egen kartlegging blant reiselivsaktører.

Disse er sammen med en oppsummering av målgrupper og utviklingstrekk, og et utdrag fra besøksstrategiene for Trollheimen og Dovrefjell, vedlegg til sluttrapporten.

Se reisemålsanalysen med vedlegg her.

Hovedpunkter fra reisemålsanalysen

Reiselivet i Sunndal - avgrenset og med tydelig sommerprofil

  • Reiselivet er relativt avgrenset i Sunndal med 0,3% verdiskapingsandel og kun 25% andel internasjonalt tilreisende mot gjennomsnittet på 57% utenlandsandel på Vestlandet.

  • 60% av alle overnattingsdøgn er i perioden juni – august og hele 74% i perioden mai – september. De største internasjonale markedene i Sunndal er Tyskland, Sverige og Nederland.

  • Sesongdøgntrafikken i Sunndal ved utvalgte registreringspunkter viser en økning i antall passeringer om sommeren fra juni – august på 22 – 27% tilsvarende mellom 367 – 724 flere registrerte passeringer i perioden.

Forventer vekst i reiselivet

Norsk reiseliv forventes å vokse kraftig mot 2030. Prognosene tilsier at veksten nasjonalt vil være høyest for serveringssegmentet, og aktiviteter- og kultur-segmentet, begge med en vekst på 65 prosent fra 2019 til 2030. Overnatting og transport vil vokse med henholdsvis 55 og 43 prosent i samme tidsrom.

Vurderinger av Sunndal som reisemål

Analysen peker på at reiselivsnæringen i Sunndal er liten med noen overnattingsaktører og få aktivitets- og opplevelsesaktører. Selv om Sunndal har sterke naturattraksjoner, er kjent som et attraktivt toppturområde og har arrangementer som Lady Arbuthnott og Hydro Cup, er attraksjonskraften avgrenset sammenlignet med andre mer utviklede reisemål.

Det er likevel mange styrker og muligheter som reiselivsregion, spesielt knyttet til naturen, kultur- og industrihistorien og beliggenheten mellom fjord, hav og fjell. Sunndal har et potensiale i å styrke attraksjonskraften for regionen i det nasjonale og internasjonale ferie- og fritidsmarkedet og opparbeide regionen som et reisemål for definerte målgrupper knyttet til natur- og kulturopplevelser i sommersesongen og ski- og vinterbaserte aktiviteter og arrangementer i vintersesongen.

Dersom reiselivsnæringen i Sunndal ønsker å utvikle et helårlig reiseliv fremover vil dette i stor grad måtte baseres på vekst av internasjonale gjester i tillegg til dagens norske målgrupper. Fokus på eksportmodenhet vil være et viktig ledd i videre profesjonalisering av aktørene i regionen.

I en næring med vekstutfordringer behøves det en motor som kan drive utviklingen videre.

Det pekes på tre overordnede barrierer for reiselivsutvikling:

(1) Svak posisjonering: Sunndal har en relativt svak markedsposisjon og avgrenset markeds- og salgsinnsats med få og små reiselivsaktører,

(2) Manglende attraktivitet: det er få etablerte primærattraksjoner, men ressursene for å produsere sterke opplevelser er tilstede og produktene og attraksjonene må foredles og/eller sette sammen til helhetlige konsepter,

(3) Avgrenset tilgjengelighet: transporttilbudet til- og innen regionen må utvikles, og rutetilbudene bør forbedres i forhold til tilreisende og «grønn mobilitet» bør utvikles på sikt. I tillegg er det fortsatt noen manglende infrastruktur og tilrettelegging på prioriterte utfartsområder.

Helhetlig steds- og reisemålsutvikling øker bolyst og attraktivitet

Analysen peker på, jamfør også nasjonale strategier for reisemålsutvikling, at reiseliv og besøksnæring må sees i sammenheng med helhetlig steds- og samfunnsutvikling lokalt og regionalt. Bo-, besøks- og arbeidsattraktivitet må utvikles samlet i Sunndal som sted og reisemål.

I denne steds- og reisemålsutviklingen og forvaltningen av fellesgoder spiller kommunen en viktig rolle. Kommuner som satser på reiseliv fyller gjerne fire ulike roller: rammesetter, produkteier, vertskap og utviklingspartner. Rollene krever en helhetlig, koordinert og langsiktig satsing på steds- og reisemålsutvikling.

Positive effekter fra reiselivsarbeidet er blant annet økt bolyst, stolthet og identitet, bedret omdømme og synlighet, økt attraktivitet som kommune å arbeide- og bosette seg i, muligheter for økt samarbeid med andre kommuner, aktører og regioner.

Forslag til ambisjon og mål

Hovedmål

Det foreslås at hovedmålene for utvikling av reiselivsnæringen i Sunndal mot 2035 er
1. Reiselivsbedriftenes samlede verdiskaping (driftsresultat + lønnskostnader) per år og
2. Antall arbeidsplasser,
og at en beholder målformuleringen fra Strategi for reiselivssatsing i Sunndal 2019-2022 om dobling av verdiskapingen og antall arbeidsplasser innen 2035.

Premisser

2469 Reiselivsutvikling legger til grunn seks premisser for videre reiselivsutvikling:

(1) Bærekraftig utvikling og besøksforvaltning,
(2) Reisemålsutvikling i harmoni med lokalsamfunnene,
(3) Sunndal hele året,
(4) Økt besøks-, bosteds- og arbeidsattraktivitet,
(5) Offentlige og private investeringer,
(6) Etablering av reisemålsledelse med egen ressurs til reiseliv.

Anbefaling

På et faglig grunnlag oppfatter 2469 Reiselivsutvikling at det både er potensial i Sunndal, og vilje samt evne til å forløse dette potensialet. På dette grunnlaget anbefales oppdragsgiver å gå videre i utvikling av en Masterplan for reiselivsnæringen i Sunndal i fase 2, gitt at kommunen og aktørene prioriterer økte investeringer i steds- og reisemålsutvikling med målsetting om en langsiktig satsing.

Fase 2 - Masterplan for reiseliv i Sunndal fram mot 2035

Sluttrapporten kommer med forslag til konkrete aktiviteter for det videre arbeidet (fase 2), etter at ambisjon, mål og strategi er utarbeidet:

  • Utvikling av attraksjonskraft, ferie og fritidssegmentet

  • Aktør og næringsutvikling med etablering av en egen stillingsressurs for koordinering og oppfølging av videre steds- og reisemålsutvikling

  • Steds- og reisemålsutvikling med etablering av reisemålsledelse for Sunndal

  • Bærekraft i praksis med miljøsertifisering av bedriftene og merking som bærekraftig reisemål

  • Utvikling av «Bærende produktkonsepter» og prioriteret målgrupper

Det foreslås fem strategiske innsatsområder i strategifasen:

  1. Opplevelses- og attraksjonsutvikling

  2. Økte ressurser til markedsføring og salg

  3. Satsinger for utvikling av overnattings- og serveringstilbudene

  4. Steds- og reisemålsutvikling med utarbeiding av masterplan (strategi - fase 2), etablering av reisemålsledelse og utarbeiding av en egen strategi for besøksforvaltning

  5. Kontinuerlige tiltak for aktørutvikling og -koordinering

Videre prosess

Sluttrapporten legges fram for formannskapet til orientering i mai, og det skal også gis en orientering til kommunestyret 12. juni.

Sak om videre strategiarbeid behandles etter sommeren.

Forrige
Forrige

Seks fikk attraktivitetsmidler

Neste
Neste

Inviterer til inspirasjonssamlinger om “Gården som ressurs”