Samarbeid om rekruttering til byggfag
Bygg- og tømrerbedrifter, videregående skole, ungdomsskole opplæringskontor og Sunndal Næringsselskap har i høst vært samlet for å drøfte utfordringer med rekruttering til byggfag, og vil nå jobbe sammen med flere tiltak for å øke rekrutteringen framover.
Bakgrunnen for initiativet er innspill fra bygg- og tømrerbedrifter SUNS har vært i kontakt med, der rekruttering av arbeidskraft, og særlig faglært arbeidskraft, trekkes fram som en hovedutfordring. Flere melder om en bekymring rundt det de oppfatter som en dalende interesse blant unge for byggfag, og at dette svekker grunnlaget for byggfagtilbudet ved Sunndal Vidaregåande skole, som igjen reduserer rekrutteringsgrunnlaget til bygg- og tømrerbedriftene.
SUNS tok derfor initiativ til et felles møte i starten av september for å drøfte rekruttering til byggfag. Formålet med møtet var å få oversikt over status, diskutere aktuelle tiltak som kan bidra til økt interesse for byggfag, hvordan det kan organiseres m.m.
Hele fem ulike bygg- og tømrerbedrifter møtte på første møte, i tillegg til representanter for ungdomsskole, videregående skole og opplæringskontor. Det ble løftet fram ulike utfordringer og forslag til tiltak for å styrke omdømmet og rekrutteringen til byggfag.
Sunndal Vidaregåande skole hadde en gjennomgang av utviklingen i søkertall og konsekvensene av dette, samt hvilke tiltak skolene har for å styrke interessen for byggfag hos de unge. Sunndal Næringsselskap orienterte om entreprenørskaps- og rekrutteringsarbeidet, og synliggjorde aktiviteter som kan være gode arenaer bedriftene kan bruke til å fremme både yrker og arbeidsplasser.
Det ble satt ned en arbeidsgruppe som skal jobbe videre med å konkretisere de foreslåtte tiltakene og hvordan de kan gjennomføres på kort og lengre sikt. SUNS koordinerer det innledende arbeidet med arbeidsgruppa.
Arbeidsgruppa består av representanter fra Sunndal Ungdomsskole, Opplæringskontoret, Sunndal Videregående Skole, Tradisjonsbygg, Angvik-Grytnes, Byggservice, Lervike, og Kvalvik bygg.